“Når verdiene er levende, og ikke bare ord på et ark, har de vist seg å være en av de viktigste rettesnorene for utvikling av bedriften. Frøken Reinspikka er som melkesjokoladen. Ingen over. Ingen ved siden.”

Marit Sibille Skundberg i sinnacoachen.no

Marit Sibille Skundberg i sinnacoachen.no

Marit Sibille Skundberg i sinnacoachen.no

Mange drømmer om å drive egen virksomhet, skape en hverdag med mening, fleksibilitet og frihet, være sin egen sjef. Av de som starter for seg selv sier statistikken at kun 1 av 5 fortsatt er “in business” etter 5 år. Men ikke la det ta mote fra deg som drømmer. Du må ville det nok og evne å holde på fokuset over tid.

Marit Sibille Skundberg er en dyktig coach. Hun har solid utdannelse og plenty erfaring. I tillegg til å være sertifisert CBH-coach og LBH-coach, er hun adjunkt, karriereveileder og latterinstruktør. Hun har et sterkt engasjement i å inspirere andre til et bedre liv for seg selv. Det er ingen grunn til at Marit ikke skal kunne skape en levedyktig virksomhet. Men det er en utfordring at det er mange som konkurrerer i dette markedet.

Hva skal til for å være den som lykkes?

Som en-persons bedrift er det et stort fagfelt som skal mestres. Alt i fra utvikling av forretningsideen til økonomi, markedsføring og salg. Og selvfølgelig ekspertisen på det området man leverer sine varer og tjenester.

Det er for eksempel slett ikke sikkert at en coach er ekspert på regnskapsføring, og kanskje bør denne kompetansen leies inn, i stedet for at coachen selv skal bruke mye dyrebar tid og krefter på å “knote”. Tid som kan brukes på andre ekspertområder, som vil bringe inntekt inn til firmaet. Slike vurderinger er viktige. Det som kan virke som en god idé for å spare penger kan vise seg å bli dyrt på sikt.

Kompromisser

Vi inngår kompromisser hele tiden. Ideen om at vi ikke har nok penger er ofte involvert. Vi gjør ting selv fordi vi tror vi sparer penger. Dette kan føre til at det tar tid å komme i gang. Å gjøre kompromisser på salg og markedsføring kan bety at du ikke blir lagt merke til. Dermed ikke får solgt nok varer og tjenester.

Vil du det nok?

Jeg stilte Marit det spørsmålet: “Vil du det nok, da?”. Er du villig til å gjøre det som skal til for å lykkes?

Spørsmålet trigget engasjementet: “Selvfølgelig vil jeg det nok!”, nærmest spyttet hun ut. Og det neste naturlige spørsmålet var: “Hva har du tenkt å gjøre med det? Hva har du tenkt å gjøre annerledes for å oppnå det du ønsker, Marit?”.

Det er lett å finne unnskyldninger. Det ligger til menneskets natur å søke det komfortable, smette unna det vi syns er ubehagelig. Unngår du det som er ubehagelig kan det hindre deg i å oppnå suksess.

Å være din egen sjef kan være utfordrende. Motstand på salg. Frykten for å bli avvist eller for å feile. Du har ingen andre som pusher deg. Selvledelse. Et godt spørsmål å stille deg selv er: “Hvis min bedrift var en annen bedrift, hvordan ville jeg vurdert den? Har bedriften god eller dårlig ledelse? Bra markeds- og salgsavdeling? Er økonomien sunn? Gjør bedriften det den kan for å framstå profesjonelt og ryddig? Stikker tilbud og tjenester seg ut? Er markedskommunikasjonen god?”. Søk hjelp på de områder du trenger det.

Tar du det å drive egen business på alvor?

Det er din arbeidsplass vi snakker om. Krev det samme av deg selv som du ville gjøre av en hvilken som helst annen arbeidsgiver. Gjør ledelsen, som er deg selv, det som trengs for at økonomien skal funger? Er betingelsene bra? Er bedriften driveverdig slik den er, får du nok lønn? Sett deg sunne mål for din bedrift.

Tre viktige områder å være bevisst på for å lykkes

  • Nr. 1: Drivkraft, engasjement og motivasjon. Du må ville det nok

  • Nr. 2: Ta gode valg når det gjelder bruk av ressurser, ha noe å tilby som det faktisk er behov for i markedet og fokuser selv på å gjør det du kan aller best

  • Nr. 3: Bli synlig, stikk deg ut blant konkurrentene, vis fram fordelene til dine produkter og tjenester slik at de blir valgt framfor andre av din målgruppe - og kjenn dine kunder godt slik at du kan snakke med dem og ikke bare til dem

Sinnacoachen.no

Tilbake til Marit. Vi har hatt mange samtaler om business og markedsføring de siste månedene. I prosessen har det skjedd store endringer. Fra det litt mer anonyme navnet Sibille, endret Marit navnet til sinnacoachen.no. Et navn hun har eierskap til. Marit lærer bl.a. mennesker å transformere sinne til positive krefter, som for eksempel kan brukes til å oppnå mål og visjoner. Det nye navnet gir en helt annen motivasjon og energi. Det stikker seg ut, er ekte, viktig og riktig for Marit. Dette utgjør stor forskjell når hun skal markedsføre seg.

X-faktor

Det finnes mange konkurrenter der ute. Hva kreves for å stikke seg ut? Reinspikka Suksess er opptatt av det som er ekte, viktig og riktig. Det betyr at å stikke seg ut ikke handler om hvilken som helst oppmerksomhet, men å synliggjøre det som er en genuine x-faktor. Det som er spesielt med akkurat deg og din virksomhet.

X-faktor er noen alle har. Det kan være en kombinasjon av flere ting. Det kan komme til uttrykk gjennom personlighet og stil, væremåte og de produktene og tjenestene du leverer - eller måten du leverer dem på. X-faktoren kan ligge som et frø eller en liten spire. Noe genuint og ekte, noe som ligger naturlig for deg. Det må oppdages, få næring og oppmerksomhet for å kunne vokse og komme til sin rett.

Fra utydelig til tydelig - hva Reinspikka Suksess har hjulpet Sinnacoachen med:

  • Definere verdigrunnlag, identitet og X-faktoren, det som er spesielt med nettopp Marit som coach. Bevisstgjøring av drivkreftene i Marit som coach

  • Navnebytte og ny logo. Fra Sibille til sinnacoachen.no. I prosessen kom Marit fram til at hun trengte et navn som motiverer og har den riktige energien i forhold til egne verdier og X-faktor, og som også stikker seg mer ut i mengden

  • Bevisstgjøring rundt hvordan Sinnacoachen skulle bli mer tydelig i sin kommunikasjon ut i markedet

  • Å ville det nok: Ved å observere bedriften utenfra har vi jobbet med hvilke beslutninger og handlinger som skal til for å få businessen til å bli sunn og levedyktig

Sinnacoachen er på god vei. Det har skjedd store endringer internt, som vil gjenspeile seg utad i tiden som kommer. Det blir spennende å følge med videre. Vi i Reinspikka Suksess vet at Sinnacoachen har det som skal til for å kunne lykkes - så lenge hun vil det nok! Vi ønsker Sinnacoachen lykke til på vei mot suksess.

Noen ganger er det vanskelig å se seg selv utenfra, og det kan være bra å få noen til å hjelpe seg med det. Er du en liten bedrift som trenger å stikke deg mer ut og bli mer synlig i markedet? Ta kontakt med Reinspikka Suksess for en prat.

Hvis du vil vite mer om Sinnacoachen kan du ta en titt på nettsiden sinnacoachen.no.

Forrige
Forrige

Logo til Karstenløpet i Ulsteinvik

Neste
Neste

Synseligaen