Synseligaen
“Trude i Reinspikka Suksess var ekstremt god til og finne riktig inngang til hva vi søkte etter, vi hadde en idé rundt logo der hun videreutviklet den for oss. Hun har evne til og sette seg inn i vårt behov; effektivt og kostnadsbesparende. Vi er veldig fornøyd med sluttresultatet.”
Johan Krog Halvorsen, en av de 4 gutta i Synseligaen
Design av logo
Logo er ofte det første møtet en potensiell ny kunde har med en ukjent aktør i markedet. Logoen skal i løpet av kun få sekunder gi de riktige signalene som får en person eller en bedrift til å huske deg eller respondere.
Det er ikke til å legge skjul på at mange gründere og nyetablerere prøver å lage logoene selv. Det er forståelig. En nyoppstartet bedrift har sjeldent mye midler satt av til logodesign. Det er desto ikke mindre viktig å skape en logo som skal signalisere det bedriften står for.
Logoer speiler bedrifters identitet. Den er et merke en skal leve med, være stolt av og som skal fungere rent praktisk og visuelt i ulike sammenhenger mange år framover.
Vi i Reinspikka Suksess er opptatt av hjelp til selvhjelp. En kombinasjon av egeninnsats og få hjelp fra andre fagpersoner er ofte en vellykket kombinasjon etter vår erfaring. Kostnadene holdes i tillegg nede, og samtidig får oppdragsgiver et solid eierskap til resultatet gjennom samarbeidet.
Hvordan vi hjalp Synseligaen med rimelig design av logo
Ett eksempel på en jobb der kunden har bidratt mye selv er Synseligaen. Synseligaen er en podcast etablert av de 4 fotballentusiastene Johan, Mehran, Håvard og Joakim. Johan Krog Halvorsen tok kontakt med oss på vegne av gutta, full av energi og ideer. Han la fram en skisse på en logo de hadde laget, og ønsket i første omgang å få litt feedback på fra en proff. Siden dette i første omgang var ment som en hobbyvirksomhet uten mål om profitt, var det viktig at kostnadene ble holdt nede.
Vi har stor respekt for andres ideer. Vi ga podcast-gutta feedback fra et faglig ståsted, og sammen ble vi enige om å bruke noen få timer på å gjøre logoutkastet mer funksjonelt.
Det er mye å tenke på når det gjelder brukervennlighet. En logo kan skape trøbbel og koste mye ekstra på et senere tidspunkt hvis den er laget på en måte som begrenser bruksmulighetene. Fargevalg, lesbarhet, form og variasjonsmuligheter er ting vi legger vekt på. Synlighet i stort og lite format, og bruk på lyse og mørke flater er ting vi må ta høyde for.
Vi matet logoskissen inn i vår “forvandlingstrakt”, og ut kom en ny, proff og brukervennlig versjon Synseligaen ble veldig fornøyd med.
Har du en logo som trenger litt oppgradering, eller har du nettopp startet ny bedrift og trenger hjelp til å lage en bedriftsprofil? Ta kontakt med oss for en prat.
Og har du lyst til å finne ut mer om Synseligaen er du velkommen til å lytte til podcasten her.